Bonnie Doon



Geschiedenis Bonnie Doon 

Het modieuze, vrolijke en kleurrijke merk Bonnie Doon wordt in het jaar 1957 in Amerika opgericht. De merknaam van het beenmodemerk is echter van Schotse afkomst. 'Bonnie' betekent mooi en 'Doon' is de naam van een rivier in Schotland.
Nederland maakt in 1969 voor het eerst kennis met de kwaliteit van Bonnie Doon. De import vanuit Amerika blijkt al snel succesvol en zo wordt in januari 1970 het startschot voor de verkoop in Nederland gegeven. voor de modische beenbekleding van het Amerikaanse merk Bonnie Doon. Vanuit een klein onderkomen wordt vanaf dan de mode-beenbekleding van Bonnie Doon uit voorraad geleverd. In de zeventiger jaren komen de kniekousen op als een ware modetrend. De Europese sokkenfabrikanten produceren echter maar weinig kleuren, in tegenstelling tot hun Amerikaanse collega's Naast een uitgebreid kleurenpallet maakt Bonnie Doon bovendien in veel van de grofbrei-artikelen gebruik van het materiaal orlon, een superzachte en destijds veel geprezen acrylsoort. De orlon kniekous, vernieuwend én kleurrijk, maakt het merk Bonnie Doon groot in Europa. De slogan uit deze tijd: "Bonnie Doon, the highest name in knee-hi's". Door de hoge dollarkoers in de jaren '80 wordt Bonnie Doon gedwongen een belangrijk deel van de collectie elders onder te brengen. Daarnaast besluit de firma een eigen lijn op te zetten om het succes van Bonnie Doon te kunnen blijven waarborgen. De voor dit doel in het leven geroepen afdeling styling zorgt ervoor dat de nieuwe collectie beenbekleding een geheel eigen gezicht krijgt. En, om de herkenbaarheid van het merk nog meer te vergroten, krijgt het inmiddels bekende Bonnie Doon-hondje een prominente plaats op de labels van de producten. Deze belangrijke veranderingen binnen de firma vormen het begin van Bonnie Doon Europa. Een versnelde groei van de omzet in de negentiger jaren, is het gevolg van het succes op het gebied van de export binnen Europa. Inmiddels staat Bonnie Doon aan de basis van vele rages zoals bijvoorbeeld beenwarmers, teensokken, slobsokken en over-the-knees. Niet alleen volgt het merk dergelijke trends op de voet, ook wordt door de gewijzigde behoefte van de consument de basiscollectie van Bonnie Doon steeds verder uitgebreid. Voor het brede assortiment sokken, kniekousen, maillots voor dames, heren, kinderen en baby's wordt daarom een groot nieuw magazijn gebouwd. Sinds de introductie op de Nederlandse markt in 1969 is Bonnie Doon uitgegroeid tot een succesvol totaalconcept. In beenmodespeciaalzaken, kinderkledingwinkels en warenhuizen in Nederland wordt de uitgebreide collectie van het merk verkocht. Ook in andere Europese landen timmert Bonnie Doon inmiddels hard aan de weg.